Vi förstår att det kan vara frustrerande när ett köp inte går igenom – vi hjälper dig att reda ut det!
Nekade köp kan bero på flera orsaker, såsom
- kortet är inte aktiverat
- Kortet saknar saldo
- kortet används för inköp där verksamheten inte är registrerad som restaurang eller matrelaterad tjänst
- kortet har spärrats
- Kortet har inte använts på senaste tolv månaderna
1. Så här aktiverar du ditt kort - Du aktiverar ditt Epassikort när du genomför ett köp med kortet för första gången genom att sätta in kortet i korterminalen och använda PIN-koden.
Därefter kan du använda dig av contactless betalning.
Aktivera ditt kort igen: Efter cirka fem köp kan du behöva återaktivera contactless med pinkoden.
Här hittar du PIN-koden i appen
- Logga in i appen Epassikortet med BankID
- Klicka på symbolen för Mitt konto i högra hörnet.
- Klicka på Visa PIN-kod. Du behöver verifiera med BankID igen för att se din PIN-kod.
Här hittar du PIN-koden via web
- Logga in på Lunch.epassi.se med BankID
- Klicka på fliken ”Kort” - Nu ser du en bild på ditt kort.
- Klicka på kortet för att se din PIN-kod. Du behöver verifiera med BankID igen för att se din PIN-kod.
2. Kortet saknar saldo – vanligtvis laddas ditt kort med nytt saldo i början av varje kalendermånad.
3. Kortet fungerar här - Epassikortet fungerar för inköp där VISA-kort accepteras samt när verksamheten och betalterminalen är registrerad som ”restaurang” eller ”matrelaterade tjänst”. Epassi-kortet fungerar hos flertalet restauranger samt även i matvarubutiker såsom ICA, Coop, Willys m.fl.
4. Kortet är spärrat - Du kan själv häva kortspärren via app eller web
Här häver du spärren via app
- Logga in i appen Epassikortet med BankID
- Klicka på symbolen för Mitt konto i högra hörnet.
- Klicka på ”Häv spärr” och följ instruktionerna.
- Nu fungerar din PIN-kod igen!
Här häver du spärren via web
- Logga in på Lunch.epassi.se med BankID
- Klicka på fliken ”Kort” - Nu ser du en bild på ditt kort.
- Klicka på ”Ta bort kortspärr” under bilden på kortet.
- Nu fungerar din PIN-kod igen!
Observera att du behöver aktivera ditt kort igen efter att kortet varit spärrat. Du aktiverar ditt
Epassi-kort igen genom att sätta in kortet i korterminalen och använda PIN-koden vid nästa köp.
5. Kortet har inte använts på tolv månader:
Om du inte har använt kortet de senaste 12 månaderna och det inte finns några nya laddningar beställda, avaktiveras kortet. Vänligen kontakta kundtjänst om du misstänker att det kan vara orsaken till att köpet nekas.
Vi hoppas att detta hjälper dig att lösa problemet snabbt och smidigt!
Om problemet kvarstår, att du får nekat köp med kortet, kontakta vår kundtjänst