När en medarbetare är föräldraledig, tjänstledig eller av någon annan anledning inte är berättigad laddning på Epassikortet ska status ändras till ”inaktiv” i kundportalen. 

En inaktiv medarbetare finns inte med i laddningslistan när laddningar skapas i kundportalen och får därmed inga nya laddningar på sitt Epassikort.

När en medarbetare är berättigad laddning igen ska status ändras till ”aktiv” i kundportalen. Det är viktigt att ändringen sker innan brytdatum, vilket är sista dagen i månaden som medarbetaren kan göra ändringar i sin laddningskalender inför kommande laddningsdatum. 

Följ stegen nedan för att ändra status på en medarbetare: 

  1. Logga in som arbetsgivare.
  2. Säkerställ att rätt bolag är vald i huvudmenyn längst till höger. Klicka på ”Byt enhet” för att ändra bolag.
  3. Klicka på ”Anställda”. 
  4. Välj ”Hantera anställda”. 
  5. Sök fram medarbetaren i sökrutan. 
  6. Klicka på pennan för att redigera uppgifter. 
  7. Välj status. 
  8. Fyll i datum för perioden medarbetaren ska vara inaktiv (längst ner på sidan). Om slutdatum för inaktiveringen är ifylld, aktiveras medarbetaren automatiskt igen. Är perioden obestämd lämnas fälten tomma. 
  9. Spara ändringar.